A TPMS RENDSZER
A TPMS TÖRTÉNETE
Az Európai Unióban, így Magyarországon is, a 2014. november elseje után újonnan forgalomba állított autók mindegyike rendelkezik keréknyomás mérő rendszerrel. 2015-től a forgalmi vizsgán ellenőrzik az abroncsnyomás-ellenőrző berendezést is. A TPMS rendszer általános bevezetésével a jármű műszerfalára egy új visszajelző lámpa került. A lámpa nem megfelelő keréknyomás esetén világít, míg a lámpa villogása az ECU által észlelt rendszerproblémát jelzi.Mi az a TPMS rendszer?
A TPMS a Tire Pressure Monitoring rövidítése, amely magyarul annyit tesz, hogy Gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszer. Ez egy olyan a gumiabroncsba épített biztonsági rendszer, amely képes mérni és azonosítani, ha négy gumiabroncs közül valamelyik (vagy akár több) alul- vagy túlfújt állapotban van. Erről a rendszer értesíti a vezetőt, tehát figyelmeztetést küld. Hogyan is lehetséges ez? A TPMS szenzorai érzékelik a hőmérsékletet, a légnyomást és az akkumulátor állapotát is, mindezt az adott autó abroncsán belül. Amennyiben valamilyen eltérést észlel a rendszer, a vezető a műszerfal kijelzőjén egy felvillant lámpát fog látni, amely a problémát jelzi. Modern, új autókban már a grafikus kijelző azt is megmutatja, hogy melyik kerék érintett probléma esetén.A TPMS KÉT FAJTÁJA
Kétféle TPMS szenzort különböztetünk meg egymástól: a direkt (dTPMS) és az indirekt (iTPMS)rendszert.
Az indirekt rendszer az adatokat az ABS érzékelőből nyeri. Ebben az esetben az abroncsok belsejében nincsenek érzékelők. A rendszer csak menet közben működik, és csak alacsony guminyomás vagy defekt esetén figyelmeztet. Az indirekt rendszer pontatlanabb mérési eredményt ad, mint a direkt rendszer. Az abroncs hőmérsékletének mérésére nem alkalmas, valamint mivel parkoló helyzetben nem végez mérést, a pakolás közben keletkezett defektek észlelésére nem alkalmas. Az indirekt rendszerek szerelése kevésbé időigényes és költségük alacsonyabb, mint a direkt rendszereké.
A direkt rendszer esetén a gumiabroncs belsejében vezeték nélküli, elemes érzékelők mérik a légnyomást. Ezek a szenzorok jellemzően a szelepbe vannak beépítve. A direkt TPMS rendszerek képesek az abroncshőmérséklet, valamint a pontos légnyomás mérésére és parkolás közben is tudnak méréseket végezni. További előnyük az indirekt rendszerrel szemben, hogy a direkt rendszer képes pontosan beazonosítani a problémás gumiabroncsot. Direkt rendszer segítségével akár a pótkerék nyomása is vizsgálható. Ezt a rendszert beszerelni nehezebb, hiszen mind a téli, mind a nyári gumikba el kell helyezni ezeket a szenzorokat. Kétféle TPMS szenzort különböztetünk meg egymástól: a direkt (dTPMS) és az indirekt (iTPMS)Az TPMS ellenőrző rendszer kötelezővé tétele az új autókban fontos lépés volt. Ez a rendszer rendkívül hasznos mind az autóvezető, mind a közlekedésben résztvevő többi ember számára.
Nézzük hát meg a TPMS rendszer legfontosabb előnyeit:
• Üzemanyag-fogyasztás visszaszorítása. A nem megfelelő, különösen az alacsony gumiabroncsnyomás az üzemanyag felhasználás jelentős megnövekedéséhez vezethet, ami jelentős többletköltséget okozhat a jármű tulajdonosa számára.
• A negatív környezeti hatás csökkentése. A megnövekedett üzemanyagköltségekkel egyidőben, az energiafelhasználásunk is növekszik, amely egyértelműen növeli ökológiai lábnyomunkat is. Ha az autónk TPMS rendszere időben jelezi az alacsony abroncsnyomást, elkerülhetjük, a fent említett megnövekedett üzemanyagfogyasztást és annak káros hatásait.
• Az abroncsok amortizációjának redukálása. A túl alacsony abroncsnyomással való közlekedés a gumik korai kopáshoz vezet. Ha nem szeretnénk idejekorán teljes gumiszettet cserélni, akkor ügyelnünk kell arra, hogy tartsuk a gyártó által meghatározott nyomásértéket a gumikban. Ehhez nyújt hathatós segítséget a TPMS rendszer azáltal, hogy figyelmeztető jelzést küld, ha a guminyomás az optimális érték alá csökken.
• A balesetek kockázatának minimalizálása. A TPMS rendszer egyik legnagyobb előnye, hogy csökkenti a közúti balesetek kockázatát. A rendszer jelzésének hála az esetleges defektet már azelőtt észlelhetjük, mielőtt saját magunk és mások testi épségét veszélyeztető helyzetbe kerülnénk.MI A TEENDŐ, HA A TPMS RENDSZER AKTIVÁLÓDIK?
Az autónk műszerfalán hirtelen felvillanó kerék piktogram és felkiáltójel a TPMS rendszer jelzése. Ez a jelzés nem minden esetben a gumiabroncs nyomásával kapcsolatos problémát jelez. Két különböző jelzést kaphatunk a TPMS rendszertől:
• Nem megfelelő abroncsnyomás
• A TPMS rendszer működése hibás
A piktogram nem mindig egyértelműsíti, hogy melyik hibaállapottal van dolgunk, épp ezért érdemes figyelmesen átolvasni az autó használati utasításában az egyes piktogramok jelentését.
A hibajelzés észlelése után a következőket tehetjük:
Keressünk egy biztonságos leállóhelyet, ahol nem gátoljuk vagy veszélyeztetjük a forgalomban lévő autók szabad közlekedését és/vagy a saját biztonságunkat! Nem kell azonnal megállnunk, sokkal fontosabb, hogy biztonságos helyet találjunk a gumiabroncsok ellenőrzéséhez.
Ellenőrizzük az abroncsokat és keressük meg az esetleges defekt helyét! Ha nem látunk semmiféle külsérelmi nyomot vagy egyéb, a defektre utaló jelet, akkor ne álljunk neki rögtön gumit cserélni! Ha azonban egyértelműen defektünk van, akkor gumit kell cserélnünk. Ezt ha el tudjuk végezni szakszerűen, akkor mi is megtehetjük. Ellenkező esetben inkább hívjunk autómentőt!
A gumiabroncsnyomás korrigálásához használjunk autópumpát. Ha nem ismerjük a gumihoz tartozó ideális nyomásszintet, megtaláljuk azt a gyártó weboldalán!
Minimum 5 órányi állás után, ismét mérjük meg a nyomást a gumiban. A kihűlt abroncsok nyomása eltérő lehet.
Egy hosszabb utazás megkezdése előtt vagy hosszabb útról hazatérve mindig ellenőrizzük az egyes gumiabroncsok nyomását. Hosszú táv megtétele, különösen szélsőségesen hideg vagy meleg éghajlaton, olyan mértékben változtathatja meg az abroncsnyomást, hogy az már hatással lehet az autó működésére. Egy-egy új szezon elején pedig minden esetben ellenőrizzük a gumik nyomását.
TPMS KARBANTARTÁSI TIPPEK
• Téli-nyári gumicsere alkalmával, ha autónk indirekt rendszerű TPMS-sel van felszerelve, a csere után mindenképp újra kell hitelesítenünk a rendszert. Ezt mi magunk is megtehetjük az autónk beállításaiban. Az autó használati utasításában megtaláljuk az erre vonatkozó információkat.
• Téli-nyári gumicsere alkalmával, ha autónk direkt rendszerű TPMS-sel van felszerelve és a gumikat külön-külön felni garnitúrán használjuk, két eset lehetséges. Ha az autóhoz 10 nyomás-ellenőrző szelepet lehet párosítani, akkor az új szelepeket csak egyszer kell összekötni az autóval. Ha azonban csak 5 szelep párosítható az autónkhoz, minden gumicserekor újra össze kell hangolni a szelepeket az autóval.
• A direkt rendszerekben a szelepekben lévő elemek 4-5 év után lemerülnek. Mivel ezeket nem lehet kicserélni, új nyomás-ellenőrző szelepeket kell vásárolnunk.
• Egyes autótípusoknál az autó diagnosztikai rendszerét is be kell programoznunk.
Mint láttuk, bár a két TPMS rendszer eltér egymástól, mindkét rendszer ugyanazt a célt szolgálja, és a műszerfalon ugyanazt a jelzőlámpát aktiválja. Bár a TPMS megfelelő karbantartás esetén pontos figyelmeztetést ad, nem helyettesíti a kézi abroncsnyomás-ellenőrzést. Tekintsünk hát úgy a rendszerre, mint egy újabb biztonsági eszközre az autónk karbantartási eszköztárában.