EU-s gumiabroncs-címkézésről

2012. november 01-től Európában minden személy, kisteher, tehergépkocsira, buszokra és távolsági buszokra értékesített gumiabroncsot eu címkével kell ellátni.

Az EU új EU-s abroncscímkét vezet be, amely

2021. május 1-jén lép hatályba.

Az uniós gumiabroncs-címke lehetővé teszi az uniós fogyasztók számára, hogy üzemanyag-takarékosabb gumiabroncsokat válasszanak, ami mind a végfelhasználók, mind a kereskedelmi felhasználók számára mind a költségek, mind a kibocsátás szempontjából jelentős megtakarításokat eredményezhet. A közúti biztonság javul a jobb nedves tapadás révén, miközben a zajszintre vonatkozó információk segítenek csökkenteni a forgalommal összefüggő zajszennyezést.

                    Régi címke                                           Új címke

 -  Kiegészítő információként gumiabroncs típusazonosító kerül feltüntetésre (cikkszám)

 -  Az érintett abroncsokhoz új piktogramokat vezettek be.Az egyik az abroncs havas úton garantáltan biztonságos és mozgóképes haladását jelzi „3PMSF”, illetve a jeges körülményekre utaló ikon használata

(jégtapadás minimális  teljesítményszintjét igazolja C1 osztályos abroncsoknál).

 -  A zajszintek jelölésénél eddigi hanghullámokat a besorolás betűjelzése váltja fel

(a gördülési ellenálláshoz és nedves tapadáshoz hasonlóan)

  - QR-kód feltüntetésével megtekinthetik a gumiabroncs műszaki adatait,

besorolásait európai termékek adatbázisában (EPREL)

  - Törölték a legalacsonyabb üzemanyag-hatékonysági osztályok (F és G) jelzését, 

az osztályozási rendszer könnyebben olvasható és átláthatóbb legyen.

Címke 3 tájékoztató adata:

  1. Üzemanyag-fogyasztás
  2. Tapadás nedves úton
  3. Gördülési zaj / zajszennyezés

Üzemanyag-fogyasztás   

A-E        Alacsonytól a magasabb fogyasztásig.

Ha egy autó átlagos fogyasztása 6,6 l/100 km, ahogy haladunk a rosszabb kategóriák felé, az üzemanyag-fogyasztás 1000 km-re vetített mértéke 1l-1,5 l mennyiséggel növekszik kategóriánként.

A gépjárművek üzemanyag-fogyasztását befolyásoló egyik tényező az abroncsok gördülési ellenállása. Ez a hatás azért jön létre, mert az abroncs forgás közben deformálódik, mely eredményeként energia fog elveszni hő formájában. Minél nagyobb mértékű a deformáció, annál nagyobb a gördülési ellenállás, és ennek következtében annál nagyobb mennyiségű üzemanyag szükséges a jármű előre mozdításához. Vagyis, az alacsonyabb gördülési ellenállás alacsonyabb fogyasztást, ezért alacsonyabb károsanyag–kibocsátást eredményez.

 Tapadás nedves úton   

A-E        Magasabbtól az alacsony tapadásig.

A nedves útfelületen nyújtott tapadásról ad információt. 80 km/h sebességről történő fékezés esetén egy A és egy E kategóriájú abroncs fékútja között több mint 18 m-es különbség mérhető. Az A és az E kategóriák között az ütközési sebesség eléri a 49 km/h különbséget. Azonban már 25 km/h sebességgel történő ütközés is nagyon komoly sérüléseket okozhat.

Az abroncs legfontosabb feladata, hogy bármilyen útviszony mellett biztonságot nyújtson. A nedves tapadás vagy úttartás az egyik legfontosabb teljesítmény-jellemző. Azonban a jó tapadás és az alacsony gördülési ellenállás ellentétes célok, melyek eléréséhez lejjebb kell adni a teljesítményből.

 

Gördülési Zaj   

A gumiabroncs gördülési zaja, a járművön kívülről hallgatva. A külső zajszint 3 kategóriára van bontva, és decibelben (dB) mérik.

Ezt 2021. május 1-től A, B, illetve C kategóriába sorolják. A gépkocsin kívül hallható zaj nem feltétlenül van összhangban a gépjármű belsejében hallható zajjal.

A = alacsony zajszint       (régi jelölése 1 zajszint jel)

B = átlagos zajszint         (régi jelölése 2 zajszint jel)

C = magas zajszint          (régi jelölése 3 zajszint jel)

 

Az új címkézési előírásoknak köszönhetően:

- a vásárlók maguk választhatják ki a nekik megfelelő gumiabroncsot,

- javítja a közúti biztonságot,

- elősegíti az üzemanyag megtakarítást,

- csökkenti a környezetre tett káros hatást.

 

Ahogy korábban is, a címkézés bevezetése után is alapvetően a gépkocsi használat módjához (város, autópálya), vezetési stílushoz célszerű gumiabroncsot választani.

A címkén feltüntetett adatok közül a nedves tapadás a legfontosabb. A fennmaradó két paraméter közül a jellemzően autópályán autózóknak a gördülési zajra, míg városi használatban inkább a gördülési ellenállásra érdemes fókuszálni.