EU-s gumiabroncs-címkézésről:

2012. november 01-től Európában minden személy, kisteher, tehergépkocsira, buszokra és távolsági buszokra értékesített gumiabroncsot eu címkével kell ellátni.

Európai Uniós abroncscímke három fontos tulajdonságról nyújt tájékoztatást, melynek célja, hogy a fogyasztó információhoz jusson az adott abroncs környezetterhelési és biztonsági tulajdonságairól, ezzel is növelve a közúti közlekedés biztonságát és csökkentve a környezetszennyezést.

Címke 3 tájékozató adata:

  1. Üzemanyag-fogyasztás
  2. Tapadás nedves úton
  3. Gördülési zaj / zajszennyezés

Üzemanyag-fogyasztás   

A-G        Alacsonytól a magasabb fogyasztásig.

D            Használaton kívül

Ha egy autó átlagos fogyasztása 6,6 l/100 km, ahogy haladunk a rosszabb kategóriák felé, az üzemanyag-fogyasztás 1000 km-re vetített mértéke 1l-1,5 l mennyiséggel növekszik kategóriánként.

A gépjárművek üzemanyag-fogyasztását befolyásoló egyik tényező az abroncsok gördülési ellenállása. Ez a hatás azért jön létre, mert az abroncs forgás közben deformálódik, mely eredményeként energia fog elveszni hő formájában. Minél nagyobb mértékű a deformáció, annál nagyobb a gördülési ellenállás, és ennek következtében annál nagyobb mennyiségű üzemanyag szükséges a jármű előremozdításához. Vagyis, az alacsonyabb gördülési ellenállás alacsonyabb fogyasztást, ezért alacsonyabb károsanyag–kibocsátást eredményez.

 

Tapadás nedves úton   

A-G        Magasabbtól az alacsony tapadásig

D,G        Használaton kívül

A nedves útfelületen nyújtott tapadásról ad információt. 80 km/h sebességről történő fékezés esetén egy A és egy F kategóriájú abroncs fékútja között több mint 18 m-es különbség mérhető. Az A és az F kategóriák között az ütközési sebesség eléri a 49 km/h különbséget. Azonban már 25 km/h sebességgel történő ütközés is nagyon komoly sérüléseket okozhat.

Az abroncs legfontosabb feladata, hogy bármilyen útviszony mellett biztonságot nyújtson. A nedves tapadás vagy úttartás az egyik legfontosabb teljesítmény-jellemző. Azonban a jó tapadás és az alacsony gördülési ellenállás ellentétes célok, melyek eléréséhez lejjebb kell adni a teljesítményből.

Gördülési Zaj   

A gumiabroncs gördülési zaja, a járművön kívülről hallgatva. A külső zajszint 3 kategóriára van bontva, és decibelben (dB) mérik.

1 zajszint jel = alacsony zajszint

2 zajszint jel = átlagos zajszint

3 zajszint jel = magas zajszint

A gépkocsin kívül hallható zaj nem feltétlenül van összhangban a gépjármű belsejében hallható zajjal.

 

Az új címkézési előírásoknak köszönhetően:

- a vásárlók maguk választhatják ki a nekik megfelelő gumiabroncsot,

- javítja a közúti biztonságot,

- elősegíti a üzemanyag megtakarítást,

- csökkenti a környezetre tett káros hatást.

 

Ahogy korábban is, a címkézés bevezetése után is alapvetően a gépkocsi használat módjához (város, autópálya), vezetési stílushoz célszerű gumiabroncsot választani.

A címkén feltüntetett adatok közül a nedves tapadás a legfontosabb. A fennmaradó két paraméter közül a jellemzően autópályán autózóknak a gördülési zajra, míg városi használatban inkább a gördülési ellenállásra érdemes fókuszálni.