Miért fontos a DOT-szám?

Sokat hallani a DOT-számról, mi is ez pontosan?

A DOT-szám tulajdonképpen egy kód, a termék gyártási idejét jelöli: a gyártási hét sorszámából és az évszám utolsó két számjegyéből álló jelölést vulkanizálják bele az abroncsba.

Sokan azt mondják, hogy mindig a DOT-szám alapján legfiatalabb abroncsot kell megvenni, mert idővel a gumiabroncs és alkotóanyagai elöregednek és kevésbé lesz hatékony a termék. Ez valóban így van?

A DOT-szám nem számít. És ezt sokan rosszul tudják az Önök országában is. Érdekes módon ez a téves elképzelés az Egyesült Államokban, Franciaországban és Ausztráliában nem terjedt el. De megismétlem: csak egy téves elképzelésről van szó. A legfontosabb adat a gumiabroncs esetében nem az, hogy mikor gyártották (a DOT-szám), hanem hogy mikor szerelték fel a járműre, hogy mikortól kezdték el rendeltetésszerűen használni. A használatban öregszik a gumiabroncs, a járműre felhelyezése előtt csak nagyon elhanyagolható mértékben.

Tehát az abroncs nem öregszik jelentős mértékben, mielőtt felkerül az autómra?

Mielőtt felszereljük az Ön autójára, a gumiabroncs nincs nyomás alatt, nincs terhelve, és a raktárhelyiségben csak viszonylag kis hőmérsékletingadozást kell elviselnie – vagyis nincs igénybe véve, nem fárad el. A gumiabroncsot úgy tervezték meg, hogy a különböző környezeti és használatból adódó hatásoknak kitéve, a gépjárműre felszerelve, megbízhatóan és hosszú éveken keresztül végezze a dolgát. A felszerelés előtt a raktárban tárolt abroncs is öregszik ugyan, de csak nagyon lassan, nem számottevő mértékben.

Ha a DOT (a termék gyártási ideje) nem számít, akkor mi számít az öregedés szempontjából?

Az, hogy mikor szerelték fel a járműre. A járműre szerelt abroncs erős fizikai igénybevételnek van kitéve, egyenetlen az úttest, vagy egyéb olyan környezeti tényezők hatnak rá, amelyekkel a tárolás során nem találkozott. Elmondhatjuk tehát, hogy az abroncs öregedése a használattal kezdődik meg igazán.

• A járműre szerelt abroncs a környezeti hőmérsékletnél sokkal magasabb hőhatásokat kénytelen elviselni és ez a rendeltetésszerű, normális használat velejárója. Nagy sebességnél, nagy terhelésnél vagy a szükségesnél alacsonyabb üzemi nyomásnál még jobban felmelegszik.
• Sőt, akkor is használatban vannak a gumiabroncsok, ha a jármű a felfújt gumiabroncsokon áll.
• Ezért fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük az abroncsnyomást, ismerjük a jármű terhelését és védjük a környezeti kitettségtől.

Milyen hatással jár az, ha az autósok a DOT-számot gondolják fontosnak?

Ez a téves elképzelés akár veszélyes is lehet. Az autósok – helytelenül – a DOT-számra hagyatkoznak a használatban lévő abroncs megfelelő karbantartása helyett. Azt az abroncskereskedést választják inkább, ahol fiatalabb abroncsot lehet venni, nem pedig a minőségi szolgáltatást nyújtó műhelyeket. Ez a magatartás akár balesetveszélyhez is vezethet.

Nos, tehát tárolás alatt az abroncs nem öregszik számottevően, csak akkor kezd el öregedni, amikor felkerül az autómra. Vannak olyan kutatások, amelyek ezt a tételt igazolják?

Három tanulmányt is végeztek a témában Koreában, Németországban és Szaúd-Arábiában. A koreai és németországi kutatások azt mutatták ki, hogy az újonnan gyártott  és a három évig raktárban tartott abroncsok közt nincs teljesítménybeli különbség. A szaúdi tanulmány következtetése: a járműre felszerelt gumiabroncs egy év alatt öregszik ugyanannyit, mint a tíz évig raktárban tartott termék.

1. tanulmány: a szaúdi kutatás azt vizsgálta, miként öregszik a magas hőmérsékleten, 40°C-on tárolt gumiabroncs, illetve a 40 000 kilométert futott (ami egy átlagos autós esetében két évnyi használatnak felel meg). Az összehasonlító tanulmány során a futófelület gumijának fizikai tulajdonságait vizsgálták. A kutatók azt találták, hogy a 40°C-on tárolt gumiabroncs 20 év alatt öregszik annyit, mint a 40 000 kilométert futott (egy átlagos autós esetében két évig használt) termék. Vagyis az egy évig használt gumiabroncs ugyanannyira számít öregnek, mint egy tíz éven keresztül magas (40°Cos) hőmérsékleten tárolt gumiabroncs. Kövtkeztetés: a gumiabroncs használat közben sokkal gyorsabban öregszik, mint tárolás közben.

2. tanulmány: A dél-koreai fogyasztóvédelmi hatóság biztonsági szempontból hasonlított össze újonnan gyártott és három éve gyártott, de soha nem használt gumiabroncsokat. A KSM6750 tesztet végezték el (szakaszos gyorsulási teszt) három különböző abroncsgyártó két-két abroncs szettjével. A vizsgálat eredménye szerint nincs különbség a régebbi és az újonnan gyártott abroncsok teljesítménye között.

3. tanulmány: Az ADAC (német autóklub) összehasonlító vizsgálatában újonnan, illetve három éve legyártott új abroncsok tulajdonságait vizsgálták. A tanulmány megállapította, hogy a régebbi és az újonnan gyártott abroncs gördülési ellenállása ugyanakkora.

Mikor kell mindenképpen lecserélnem az abroncsomat?

A Michelin azt javasolja, hogy 10 évnél idősebb abroncsot semmiképpen ne használjanak tovább, még akkor sem, ha addig soha nem volt járműre szerelve a termék. Más gyártók ajánlásai ettől eltérhetnek.

Ha – mint mondják – a tárolás alatt az abroncs nem öregszik számottevő mértékben, akkor miért javasolja a Michelin, hogy a gyártástól számított 10 évnél idősebb abroncsot ne használjam, még akkor sem, ha eddig csak tárolva volt?

A Michelin elővigyázatosságból, nem pedig műszaki megfontolásból javasolja minden autósnak, hogy tíz évesnél idősebb abroncsot ne  használjon.

• Az abroncsot számtalan fizikai behatás éri, amíg a járműre szerelve használják. A futómű beállítása nem mindig tökéletes, esetleg alulfújt állapotban is használják a gumiabroncsot. Az utakon különböző terepakadályokat kell legyőznie, a kátyúk, padkák, rosszabb minőségű utak igénybe veszik az abroncsot, nyomot hagynak rajta.
• 10 év után szinte lehetetlen pontosan tudni, hogy milyen hatásoknak lett kitéve az abroncs az élete során. Ezért gondolja úgy a Michelin, hogy mindenképpen ajánlatos a 10 évesnél idősebb abroncsot lecserélni.
• A legtöbb autós már ennél jóval előbb lecseréli az abroncsait – mert jóval előbb elhasználódnak.

Az abroncs akkor öregszik, ha használjuk, és hogy megfelelő karbantartást igényel. Mit ajánl a Michelin, hogyan gondoskodjunk az abroncsról?

A járműre való felszerelés után az abroncs speciális karbantartást igényel – ilyesmivel nem kellett foglalkoznunk, amíg nem volt felszerelve:

• abroncsnyomás
• futómű-beállítás
• az abroncs átvizsgálása (sérülések)
• profilmélység ellenőrzés

 

Rendszeres időközönként érdemes átvizsgáltatni az abroncsokat a gumisműhelyben.

 

Forrás: a Michelin Normák és szabályozás c. kiadványa, 2009. szeptember. Belső Michelin dokumentáció: A gumiabroncs öregedése, 2010. Koreai fogyasztóvédelmi hatóság (2007); ADAC, német autóklub (2007); szaúdi tanulmány – az Oszakai Egyetem vizsgálata, közzétéve a Rubber Chemistry and Technology szaklapban (2003).