Az abroncson található oldalfal jelölések
185 : Az abroncs szélessége mm-ben, amit szekció szélességnek is nevezünk.
75 : A szériaszám az oldalfal magassága (az abroncs oldalán) és az abroncs szélessége közti arány, amit százalékértékben fejezünk ki.
R : A felépítés típusa (R a radiál esetében).
14 : A felni belső átmérője collban megadva.
82 : Az abroncs terhelési indexét egy számmal jelöljük (lásd az alábbi táblázatot) és annak a legnagyobb tehernek felel meg, amit az abroncs maximális nyomás esetén elbír.
S : Sebesség index (amit teljesítmény indexnek is nevezünk). Azt a legnagyobb sebességet jelenti, amellyel az abroncs elbírja a terhelési indexének megfelelő terhet (lásd az alábbi táblázatot).
Szerkezet jelölése:
• B: bias belt (átmenet a diagonál és a radiál között)
• D: diagonál( A diagonál gumiabroncs szerkezet régebbi járműveken használt technológia. A szerkezetet erősítő, átlós elhelyezésű szövetekről kapta nevét. Jelölése: D)
• R: radiál ( A legelterjedtebb gumiabroncs szerkezet. Nevét arról kapta, hogy a szerkezetet erősítő szövetrétegek sugár irányba helyezkednek el a forgástengelyhez viszonyítva. Jelölése: R)
M+S Az M+S jelöléssel ellátott abroncsok különleges mintázati kialakításuk, alapanyag-összetételük és szerkezeti felépítésük révén sokkal nagyobb vonóerő-átadást biztosítanak sárban és hóban, mint egy normál gumiabroncs.
Azonban fontos tudni, hogy az M+S jelölés sem konkrétan, sem hozzávetőlegesen nem határoz meg számszerűsíthető követelményeket a havas, vagy más téli körülmények között mutatott teljesítmény tekintetében, így jelentősége korlátozott.
3 PMSF Három hegycsúcs és hópehely
3 Peaks Mountain Snow Flake – az ezzel a jelöléssel ellátott gumiabroncsok havas utakra ajánlottak, és tesztek által megerősített teljesítményt kínálnak.
Az UNECE által kiadott szabályozás értelmében az Európai Unió országaiban és több más európai országban, valamint az Egyesült Államokban és Kanadában forgalomba hozott téli abroncsokat az Alpesi szimbólum azonosítja. Havas és jeges körülmények között az ilyen jelöléssel ellátott téli abroncsok magasabb teljesítményt nyújtanak, mint a szabványban előírt minimális értékek. Ezen paraméterek meglétét objektív, független tesztek igazolják. Ezek a gumiabroncsok még a leghidegebb időjárási körülmények között is kimagasló teljesítményt nyújtanak a biztonsági tulajdonságok tekintetében.
Defekttűrő gumiabroncs :
Egyre több prémium kategóriás autó érkezik defekttűrő abroncsokkal. A defekttűrő gumi olyan megerősített oldalfalú abroncs, amely jelentős nyomás csökkenés vagy defekt esetén is képes tovább üzemelni. Nem jelentkezik hirtelen nyomásvesztés így a gépkocsi nem tér ki oldalra. Általában 50-80 kilométernyi távolság tehető meg a sérült defekttűrő abronccsal, 60 kilométer/óra maximalizált sebesség mellett.
A defekttűrő gumiabroncs előnyei:
Biztonságosabb, hiszen a megerősített oldalfal miatt nem fordulhat elő durrdefekt.
A merev, kemény oldalfalak miatt csökkent guminyomás mellett is kormányozható marad az autó.
kisebb a kockázata annak, hogy a gumiabroncs leválik a keréktárcsáról
hátrányai:
A defekttűrő gumik jelentősen drágábbak, mint a hagyományos abroncsok. Akár 20-30%-kal is magasabb lehet az áruk.
Kizárólag olyan járműveken használható, amelyek rendelkeznek a gépjármű gyártója által igazolt abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel.(TPMS)
Mind a négy abroncsnak defekttűrőnek kell lennie.
A defekttűrő abroncsok jelölései:
• ZP - Zero Pressure (Michelin)
• SSR - Self Supporting Runflat Tyres (Continental)
• RSC - Euforia @(RSC) - Run Flat System Component (Pirelli)
• RSC - Run Flat System Component (Dunlop, Goodyear)
• Run On Flat - Run Flat System Component (Goodyear)
• RFT - Run Flat Technology (Bridgestone, Firestone)
• ROF - RunOnFlat Extended Mobility Technology (Goodyear)
• EMT - RunOnFlat Extended Mobility Technology (Goodyear)
• DSST - Dunlop Self-Supporting Technology (Dunlop)
• RunFlat - (Pirelli, Falken)
• RFT- Run Flat (Nokian)
• ZPS - Zero Pressure System (Yokohama)
• HRS - Hankook Runflat System (Hankook)
• XRP - Extended Run-Flat Performance (Kumho)
• EXT - Run Flat Technology (Bridgestone)
Seal technológiás, önjavító abroncs:
A SEAL technológiás, öntömítő gumikat a Continental cégcsoport fejlesztései révén ismerhettük meg.
Az abroncs futófelületének belső oldalára egy ragadós defekttömítő anyagot visznek fel, amely eltömíti a keletkezett lyukat az abroncs futófelületén és a vállrészén, ha a sérülést okozó tárgy átmérője nem haladja meg az 5 mm-t. Ha a defektet okozó tárgyat eltávolítjuk a gumiabroncsból, a SEAL réteg azonnal eltömíti a rést, és megakadályozza a levegő kiáramlását, az abroncs megőrzi rugalmasságát.
• CONTISEAL -Continental
• SELFSEAL / SS - Michelin.
Peremvédős abroncs:
Ez egy olyan speciális abroncs, aminek a felnivédő pereme képes arra, hogy megóvja a kerékpánt peremét a mechanikai súrlódásoktól . Védelmet nyújt a törmelékbecsapódás, a járdaszegély okozta súrlódás és egyéb sérülésekkel szemben is.
A peremvédő abroncs jelölései:
• MFS - Maximum Flange Shield - maximális peremvédő
• RFP - Rim Fringe Protector - szegélycsíkvédő
• FP - Fringe Protector - szegélyvédő
• FR - Felgen Ripen/ Rim-prtotecting Ring - peremvédő gyűrű
• FSL; RPB;
Zajcsökkentett gumiabroncs:
A technológia lényege, hogy a gumiabroncs belsejében elhelyeznek egy speciális hangnyelő anyagot, amely elnyeli a levegőben fellépő rezgéseket. Ez a „szivacs” olyan nyílt cellákból álló habból készül, amely maximalizálja az anyag munkafelületét, fokozva a vibrációt, és ezáltal csökkentve a zajt.
Zajcsökkentett gumiabroncs jelölések:
• Bridgestone: B-Silent
• Continental: ContiSilent
• Dunlop: Noise Shield
• Goodyear: SoundComfort
• Hankook: sound absorber
• Michelin: Acoustic
• Pirelli: PNCS, azaz Pirelli Noise Cancelling System
Elektromos autókra fejlesztett abroncsok:
Biztonságos tapadás, nagyfokú vezetési kényelem, ugyanakkor kiemelkedő gazdaságosság – ezek a legfontosabb jellemzőik. Nem könnyű feladat a gumiabroncs-ipar számára. Az elektromos járművekhez készülő minőségi gumiabroncsok kifejlesztése intenzív kutatást igényel. Különösen a prémium gyártók hajlandóak a szükséges tőkét olyan innovációkba fektetni, amelyek nagyobb hatótávolságot biztosítanak, a biztonság szem előtt tartása mellett.
Elektromos autóra készült abroncs jelölése:
• Michelin: E-V
• BFGoodrich: E-V
• Pirelli: ELT
• Hankook: EV
Speciális jelölések terepjáróknál:
• T/A - Traction/Advantage - erős vonóképesség
• H/T - Highway Tread - Főleg aszfaltra
• A/T - All Terrain - Minden terepre
• M/T - Mud Terrain - Főleg terepre ajánlott az erős bordázott minta miatt
Egyéb jelölések:
P Passenger Car - személyautó
C LT Light Truck - kisteherautó abroncs Az RF-nél is nagyobb teherbírású gumiabroncs, melyek általában utánfutóknál és kisteherautóknál használatosak.
ST Special Trailer - speciális szállító, utánfutó
T Temporary- pótkerék, mankókerék
CP Camping - Lakóautóhoz erősített gumiabroncs
RF Speciálisan megerősített gumiabroncs (reinforced)
XL Extra Load Erősített abroncs
Tubeless (TL) Tömlő nélküli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
Tube Type (TT) Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.
(MFS) (FR) Peremvédős abroncs jelölései
(ROF) ( SSR) (ZP) (RFT) (HRS) (Runflat) (ZPS) (Flat Run) Defekttűrő abroncs jelölései
OWL Fehér körvonalas betűk az oldalfalon.
RWL Domború fehér betűk az oldalfalon.
RBL,BLT,BSL fekete betűk az oldalfalon
BSW fekete oldalfal
WSW fehér oldalfal
WW széles fehér oldalfal 23mm felett
XBW extra vékony oldalfal,11-18 mm között
ULW ultrakönnyű konstrukció
RHD bal oldalon kormányzott autóra fejlesztett
LHD jobb oldalon kormányzott autóra fejlesztett
NCS "Noise Cancelling System" Pirelli abroncsokban egy speciális ragasztóval körkörösen az abroncs belső falához rögzített zajcsökkentő szivacsréteg.
TWI (Tread Wear Indicator) Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es mintázatmélységet mutatja.
GREEN X: A Michelin termékcsaládjain bevezette a „GREEN X” logót az energiatakarékos „zöld” gumiabroncsok azonosítására. Amellett, hogy csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, kiváló kopási jellemzőkkel és nedves tapadással rendelkezik.
- AR - Alfa Romeo modellekhez
- A8A, A6A, AM8, AM9, AMP, AMR, AMS, AMT, AMV, AMX, AM - Aston Martin modellekhez
- AO, AO1,AU,RS, - Audi modellekhez
- AOE-Audi defekttűrő
- RO1, RO2, RO3 - Egyedi Audi Quattro modellekhez
- B, B1, BC, BL - Bentley modellekhez
- *MO - BMW és Mercedes Benz modellekhez (E-osztály)
- *,A* - BMW modellekhez(nem defekttűrő)
- M3 - BMW M3 modellekhez
- *RSC-BMW defekttűrő abroncsok első sorozathoz
- TPC - Cadillac modellekhez
- C1 - Chrysler modellekhez
- DSST-Dunlop defekttűrő
- MFS-Dunlop peremvédős
- K1, K2, K3 - Ferrari modellekhez
- F, F01, F02, F03, F04 - A Pirelli saját jelölése a Ferrari modellekhez
- HO-Honda
- HN - Hyundai modellekhez
- JLR - Jaguar és Land Rover modellekhez
- J, J1, JRS - Jaguar modellekhez
- LR - Land Rover modellekhez
- L, L1 - Lamborghini modellekhez
- LS - Lotus modellekhez
- LZ-Lancia
- MGT - Maserati modellekhez
- ME* - Mercedes Benz és BMW defekttűrő
- A-MO - Mercedes Benz / AMG modellekhez
- MO1, MO1A, MO1B - Mercedes Benz modellekhez
- MOE - Mercedes Benz SSR (defekttűrő) modellekhez
- MO-S - Mercedes modellekhez (Silent / Seal)
- MO-V - Mercedes Viano modellekhez
- MC, MC1, MC2 - McLaren modellekhez
- G1,DT1,S1-Michelin speciális jelölés,az átmérőjük valamivel nagyobb, így csak párban cserélhetők
- L.S. - (Luxury Sedan) A Pirelli saját jelölése "luxus sedan" kivitelű modellekhez
- S.C. - (Sport Car) A Pirelli saját jelölése "sport autó" modellekhez
- N,N0, N1, N2, N3, N4, N5, N6, NX, NA0, NA1, ND0, NE0, NF0 - Porsche modellekhez
- RE-Renault
- SE-Seat elsőszerelésű abroncsok
- TO, T0, T1 - Tesla modellekhez
- VO - (Volkswagen Original) Volkswagen modellekhez
- VOL - Volvo modellekhez
DOT szám
A karakterek jelentése egy példán keresztül:
DOT FT DA CEDX 1811
• DOT - Department of Transportation (Közlekedési Minisztérium) az abroncs megfelel az USA Közlekedési Minisztériuma előírásának
• FT - gyártó üzem kódja (Germany, MICHELIN REIFENWERKE, A.G.)
• DA - méretkód (195/60R15)
• CEDX - opcionális kód
• 1811 - 2011. 18. hetén gyártott abroncs. Csak az egyik oldalon van feltüntetve a DOT szám végén a gyártási idő.
• A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan az „idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!
• A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés.
A lényeg röviden:
• A gumiabroncs frissen gyártott: 3 éves korig
• A gumiabroncs új: 5 éves korig. Ez azt jelenti, hogy egy legfeljebb 5 éven át szakszerűen tárolt abroncs megfelel egy új abroncs specifikációinak, és nem veszít a felhasználhatóságából!
• A gumiabroncs élettartama: 10 év, ezért 10 évesnél idősebb abroncsok használata biztonságtechnikai okokból nem ajánlott!
Kopásjelző személyautónál 1,6 mm, teherutónál, busznál 3 mm
• TWI (tread wear indicator): Az előírásoknak megfelelő szintre beállított kopásjelző. Segít nyomon követni a gumikopást és megelőzni a túlzott kopás okozta baleseteket.
Gumiabroncs mintázatok főbb csoportjai
A gumiabroncsok mintázata három nagy csoportba sorolható: szimmetrikus, aszimmetrikus és kötött forgásirányú, vagy más néven egyirányú abroncs. Mindhárom mintázatra igaz, hogy ha egyszer egy forgásirányba felszerelték, utána már nem ajánlott a gumiabroncsot megfordítani, mivel szövetszerkezete úgymond beáll egy meghatározott irányba.
Szimmetrikus mintázat:
Elsősorban városi közlekedésben használt járművekre ajánlják. A futófelület jobb és bal oldalának mintázata szimmetrikusan helyezkedik el, ezáltal a gumi külső és a belső oldalán is hasonló feladatot látnak el. Ez a legegyszerűbb, de nem a leghatékonyabb mintázat. Csendes, kopásálló, nagyon jó az úttartása és az alacsony gördülési ellenállás, kedvező fogyasztást biztosít számunkra.
Aszimmetrikus mintázat:
Irányváltásnál, kanyarodásnál nem ugyanolyan erők hatnak a futófelület külső és belső oldalára. Ennek tükrében fejlesztették ki az aszimmetrikus mintázattal ellátott abroncsokat. Nagy erőteljes blokkok kerülnek kívülre ezzel elérve a legnagyobb stabilitást, még extrém kanyarodási körülmények között is. A finomabb belső ívek pedig a gyors vízelvezetést biztosítják számunkra. Ezzel csökkentve az aquaplanning kockázatát. Tévhitekkel ellentétben nincs jobbos-és balos kivitel. Arra viszont mindenképpen figyelnünk kell, hogy az outside felirat kifelé nézzen.
Kötött forgásirányú abroncs:
Rövidebb fékút, biztosabb tapadás nedves úton is. A sportos megjelenésű V mintázat, kiválóan alkalmas a nagy távok szerelmeseinek. Autópályán nagy sebességnél is biztonságosan használható. A speciális mintázat igazi esőgumivá teszi az abroncsot . Ugyan szimmetrikus mintázatnak számít, de a forgásirányra mindenképpen figyelnünk kell, az abroncs oldalán egy nyíl segít az eligazodásban. Hajlamos az úgynevezett fűrészfogas kopásra ezért időnként (10.000 km-enként) cseréljük fel az abroncsokat a tengelyeken.
Homologizáció jelentése gumiabroncs tekintetében
Gumi homologizáció alatt azt értjük, amikor az abroncsot egy specifikus autó típus vagy modell egyedi igényeire szabva készítenek el.
A gumiabroncsok homologizációs folyamata rendkívül aprólékos, amelynek véglegesítése néha akár három évig is eltarthat. A cél a lehető legjobb teljesítmény és legmagasabb biztonsági szint elérése.
A folyamat általában így megy:
Egy gumiabroncsgyártó megtervezi, alaposan teszteli és gyártja az új gumiabroncs-modellt. Ezen a ponton a járműgyártók megkezdik az egyedi gyártású gumiabroncsok tesztelését, hogy meghatározzák annak teljesítményét járműveikre szerelve.
Az autógyártók azt keresik, hogy az általános gumiabroncs-modell képes-e kihozni a jármű legjobb tulajdonságait .A tesztelési folyamat során számos kritériumot figyelembe vesznek, beleértve a teljesítményt, a tapadást, a kezelhetőséget és a súlyt.Az átfogó tesztelési és újratesztelési folyamat befejezése után az autógyártók visszajelzést adnak az abroncsgyártónak, és elvégzik a teljesítmény maximalizálásához szükséges módosításokat.A folyamat végén a jármű gyártója jóváhagyja a gumiabroncs homologizált változatát, megkezdődik a gyártás, és az autógyártó homologizációs kódját (vagy OE-kulcsát) viselő gumiabroncsot nyilvánosságra hozzák.
A homologizált abroncsok mintázata, sebesség és terhelési indexe , és sok más tényezője eltérhet attól függően, hogy melyik márka számára készült a homologizáció.A szemmel látható különbség általában a mintázatban szokott lenni, de sokszor ez sem tér el annyira jelentősen, hogy ránézésre, két abroncs összehasonlítása nélkül meg lehessen mondani, hogy a gumi mondjuk egy Ferrarihoz tartozik. A homologizált abroncsok használhatók más típusú autóhoz is, mint amilyenhez eredetileg készültek, a legjobb választás viszont mindig az, ha az autónkhoz homologizált abroncsot választjuk.
A homologizált gumiabroncsokkal együtt észre fogja venni a járműben kedvelt teljesítményjellemzők fokozódását. A kezelhetőség sokkal feszesebb, az általános utazás kényelmesebb lesz, és az úttartás jobb lesz, mint amit akkor tapasztalna, ha középkategóriás vagy nem homologizált gumiabroncsot használna. Járműve gyorsabban és élesebb fékezést hajt végre, különösen nedves évszakokban, amikor a féktávolság meghosszabbodik
Manapság a szalonból, újonnan vásárolt autók első gumikészlete általában homologizált. Tapasztalataink azt mutatják, hogy ezen abroncsok cseréje nem homologizált abroncsra néhány esetben problémás lehet. Az Audit is, de legfőképp a BMW modelleket érinti érzékenyen az abroncsváltás. Ezen belül is a négykerék-meghajtású,2 különböző abroncsmérettel rendelkezőket. Ennek oka, hogy a homolog- és a nem homolog gumiabroncs között magasságbeli (átmérő) különbségek vannak. Így a nem BMW specikifus , 2 különböző méretű gumi adott menettávolság alatt nem ugyan akkorát fordul, következésképp recsegés, váltóhiba visszajelzés,-hosszabb távon meghibásodás léphet fel. Így szervizünk ezen autókra nem specifikus abroncsok felszerelését kifejezetten nem ajánlja.
Terhelési index | Maximális súly abroncsonként, kg-ban | Terhelési index | Maximális súly abroncsonként, kg-ban |
68 | 315 | 80 | 450 |
69 | 325 | 81 | 462 |
70 | 335 | 82 | 475 |
71 | 345 | 83 | 487 |
72 | 355 | 84 | 500 |
73 | 365 | 85 | 515 |
74 | 375 | 86 | 530 |
75 | 387 | 87 | 545 |
76 | 400 | 88 | 560 |
77 | 412 | 89 | 580 |
78 | 425 | 90 | 600 |
79 | 437 | 91 | 615 |
Sebesség index | Legnagyobb sebesség |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
ZR | >240 |
W | 270 |
Y | 300 |