+36/88 583-325; +36/70 455-4520
Hétköznap: 8:00-17:00 Szombaton: 8:00-12:00
Nincs termék
Nagyon sok mindentől függ egy gumiabroncs viselkedése. Természetesen egyrészt a saját tulajdonságaitól, gumikeverékétől, mintázatától, a karkasz felépítésétől, de nagyon sok függ attól, hogy milyen méretben milyen tulajdonságokkal bíró autón alkalmazzák. A négyévszakosoknak is megvan a helye.
Négyévszakos gumi vásárlásakor fontos, hogy jó márka legyen (akiknek több a pénze fejlesztésre, és nem ronthatják a hírnevüket feltűnően rossz termékkel), és az is elsődleges szempont, hogy milyen autóra kerül. Amelyeken jól tudnak működni a négyévszakosok azok a kis-, maximum alsó-középkategóriájú, fronthajtásos, és viszonylag jó súlyelosztású, kezelhetőségű autók. Nagy teljesítményű, nagy tömegű autókra, főképp hátsókerékhajtásúakra nem valók.
További megszívlelendő dolog, hogy nem szabad a felső mérethatár felé választani a négyévszakosból, hanem a gyári eredeti szerelésű szériaméret az ideális az esetükben. Így igaz, hogy a nyári teljesítmény valamelyest csökken, viszont a téli teljesítményt támogatjuk. Ugyanis a téli mintázatú abroncsoknál előnyös, ha vékonyabb és „ballonosabb”, a nyári esetén jobb, ha szélesebb és „peresebb”, ezekkel is támogathatjuk adott időszakban a jobb tapadást (az alsó- felső határokat az adott autó gépkönyvében jelölt minimális és maximális gumiméretet tiszteletben tartva kell meghatározni).
Azt is érdemes tudomásul venni, hogy azonos gyártótól, azonos minőségszinten, azonos méretben a négyévszakos abroncsok rendszerint drágábbak az évszakspecifikus abroncsoknál. Jelenleg a négyévszakos abroncsok fejlesztésénél három irányelv szerint terveznek a gyártók:
Az alapeset a „nyárálló téligumi”, tehát a mintázat inkább a téli körülményekre optimalizált, és a gumikeverék olyan, hogy ne legyen túl lágy a meleg időszakban (ez a klasszikus tervezés).
Körülbelül hét éve jelent meg a “télálló nyárigumi”, ahol fordítva jártak el, a mintázat inkább nyárias, de télre is megfelelő részletmegoldásokkal, és a gumikeverék nem lesz rideg a hidegben. Ezt a gumifajtát az hívta életre, hogy Európában is egyre enyhébbek a telek, a havas-jeges útfelület helyett jellemzőbb az úgynevezett szürkeaszfalt, ami a tisztított, enyhén síkos téli útburkolatot jelenti (főképp városokban, fő útvonalakon, és nem a hegyekben).
És létezik olyan négyévszakos abroncs is, ami a nyárálló téliből indult ki, a gumikeveréke olyan, viszont a mintázata hibrid, a belső felén télies, a külső felén nyárias, amolyan fele-fele gumi.
Az alaptapasztalat, hogy a nyárálló téli alapelvűek télen tényleg jobbak. A télálló nyári télen megszenvedett. A vegyes jó teljesítményt nyújtott minden évszakban, de míg a télálló nyári a nyári tulajdonságaiban több nyári gumit maga mögé utasított, a hibrid gumi nem szárnyalja túl az évszak specifikusokat (adott kategórián belül), viszont kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt. Mindezt a nagy gumitesztek (ADAC, Auto-, Motor und Sport, AutoBild) is alátámasztják, a márkás, jó minőségű négyévszakosok egyre jobban szerepelnek a gumitesztekben és egyes téli illetve nyári tulajdonságaikban már túl is tudják szárnyalni az évszakspecifikus abroncsokat.
Erről is van tapasztalat. A rossz négyévszakos nyáron csikorog a kanyarokban, induláskor könnyen elkapar, fellágyul a gumikeveréke, emiatt melegben kanyarban kúszik (ív külső irányba lemászik az ívről), gyors manővereknél nyúlósan viselkedik. Télen a rossz négyévszakosok a letaposott havon és a jeges felületeken adják fel, elkaparnak, nincs tapadásuk, nem tudnak kapaszkodni.
Gazdaságosságról: a gumigyártók a 20 000 km futásteljesítményt mondják gazdaságossági határnak, ameddig jobban jön ki anyagilag az autós a négyévszakos gumigarnitúrával a két garnitúra évszakoshoz képest – a két garnitúra ugyan drágább, mint az egy négyévszakos, de ez utóbbi egy garnitúrája meg drágább, mint egy garnitúra azonos méretű/kategóriájú évszakos. A gumigyártók további ajánlása, hogy olyan felhasználók számára fejlesztettek, akik a fent említett úgynevezett szürkeaszfalt-zónában használják télen is a kocsijukat. A rendszeresen hegyekben, tisztítatlan utakon közlekedőknek, a magashegyekbe síelni járóknak továbbra is az évszakspecifikus abroncsok használatát javasolják.