+36/88 583-325; +36/70 455-4520
Hétköznap: 8:00-17:00 Szombaton: 8:00-12:00
Nincs termék
A gumi tervezés során minden esetben figyelembe veszik a jövőbeli felhasználási körülményket. A szezonális abroncsok esetén az anyaghasználatot, a gyártási eljárásokat és a gumi mintázatokat is az évszakra jellemző körülményekhez igazítják. Jól ismert tény, hogy a téli gumik magas szilika tartalmuk miatt az év hideg időszakában is puhábbak maradnak. Így képesek megőrizni rugalmasságukat a fagyos késő őszi és téli időszakban is. A nyári gumi puha anyaga pedig kedvezőbb a nyári időben forróvá váló útfelületeken. De vajon miben tér el a mintázatuk? Összefoglaltuk a legfontosabb különbségeket!
A legfontosabb különbségek a nyári és téli gumi mintázatok között:
A nyári abroncsokon rendszerint több a lapos felület, míg a téli gumikra jellemző a fokozott lamelláltság.
A téli gumik profilmélysége általában mélyebb, ennek oka, hogy a hóval és jéggel borított útfelületeknek fokozott a csúszóssága.
Általában forgásirányos és aszimmetrikus kategóriába tartoznak a téli gumik, míg a nyári abroncsok között sok szimmetrikus profilú.
Jellemzően a téli abroncsokon sok az apró bevágás és borda. Ezek menet közben szétnyílnak, így növelik a tapadási felületet. Az így létrejött ún. kapaszkodóélek gátolják a kisodródást.
A nyári gumiabroncsok főként száraz, enyhe időben használatosak, magasabb hőmérsékleten fejtenek ki nagyobb tapadást az úttal, +7 °C felett nyújtanak ideális teljesítményt, futófelületük telítettebb a téliekénél, a nagyobb felfekvési felület szabad szemmel is jól látható.
A nyári gumiabroncsokra jellemző tulajdonságok:
• Alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás és magasabb futásteljesítmény. A speciális keveréknek köszönhetően a mintázat tökéletesen alkalmazkodik a szélsőséges hőhöz és nem lágyul el. Enyhe hőmérsékleten viszont lágyul, ami tökéletes tapadást biztosít száraz és nedves úton. Ez jelentősen csökkenti a gördülési ellenállást.
• Remek irányíthatóság és rövidebb féktávolság. Az abroncsok általában egy egyszerű blokkmintával vannak ellátva, amelyek különböző funkciókat töltenek be. Ezen felül méretük növeli az érintkezési felületet az úttesttel.
• Kiváló védelem az aquaplaninggel szemben. Az teljes futófelületen széles csatornák és segédhornyok találhatók, amelyek elsődlegesen a vízelvezetésért felelnek.
A téli gumiabroncsok jobb tapadással rendelkeznek havon (továbbá nedves vagy sáros útfelületen), mint a nyári abroncsok. Mélyebb profillal vannak ellátva, amelyek hatékonyabban szorítják ki a gumi és az útfelület közül a havat és a sarat. Mélyebb barázdákkal és sűrűbb futómintázattal rendelkeznek.
Sokan gondolják, hogy a téli gumiabroncsok M+S jelöléssel vannak ellátva. De a gyakorlatban ez gyakran nem elég. A megjelölés megtalálható az univerzális és a terep abroncsokon is, amelyek keveréke nem tartalmaz elegendő mennyiségű szilikátot. A mintázat így nem alkalmazkodik a hőmérsékleti változásokhoz, és gyorsan elveszíti vezetési tulajdonságait.
Téli abroncsok menettulajdonságai
• Kiváló kezelhetőség hóban, latyakon és fagyott aszfalton. A magas kaucsuk tartalomnak köszönhetően a téli gumiabroncsok rugalmasak maradnak még a nulla alatti hőmérsékleten is. Minél puhább a mintázat, annál jobban illeszkedik az úthoz.
• Remek tapadás, rövid féktávolság téli körülmények között. Mindegyik futófelületi-blokk száz apró hornyot tartalmaz, amelyek biztosítják a víz gyors elvezetését és ezáltal védelmet nyújtanak az aquaplaning ellen. Ezen felül, mint a karmok, a hóba és a jégbe kapaszkodnak, és megakadályozzák a gumiabroncsok csúszását.
• Kiváló tapadás jégen és havon. A mély futófelület mintázat
• minden fordulattal felveszi a havat, és széles csatornákba tárolja.
Ahogy a hőmérséklet emelkedni kezd, úgy megszűnik a hó, jég és a latyak az utakon. Ilyenkor a téli gumi kevésbé hatékony, ezért nyári gumira kell váltani. Mikor érdemes váltani? Általános szabály, hogy akkor kell a téli gumit nyárira cserélni, ha a hőmérséklet tartósan és folyamatosan 7 °C felett marad.
A nyári és téli gumiabroncsok féktávolságának összehasonlítása
Féktávolság 60 km/h-ás sebességnél (hó, jeges hó, -1 °C).
Féktávolság 100 km/h-ás sebesség mellett (nedves úttest, +5 °C).
Féktávolság 100 km/h-ás sebesség mellett (száraz úttest, +5 °C).
Négy évszakos gumiabroncsokról:
Nagyon sok mindentől függ egy gumiabroncs viselkedése. Természetesen egyrészt a saját tulajdonságaitól, gumikeverékétől, mintázatától, a karkasz felépítésétől, de nagyon sok függ attól, hogy milyen méretben milyen tulajdonságokkal bíró autón alkalmazzák. A négy évszakosoknak is megvan a helye.
Az elnevezés alapján azt várnánk, hogy egy ilyen autógumi tökéletesen tud illeszkedni a téli és a nyári időjárási viszonyokhoz is. Bár az elképzelés valóban remek, ha ezt lehetséges volna tökéletesen megvalósítani egyetlen autógumival, nem alakultak volna ki a téli-nyári szettek sem.
A négy évszakos gumik – a feltételezésekkel ellentétben - nem ötvözik a téli és a nyári abroncsok pozitívumait, hanem inkább a két típus átmeneteként írhatók le. Sem a jeges, havas utakon nem tapadnak úgy, mint a hagyományos téli abroncsok, sem pedig a forró aszfalton nem érik utol a nyári gumikat. Sajnos a nem megfelelő tapadás a fékutakra is hatással van, ami a biztonságunk szempontjából nem egy pozitív hír: rengeteg balesetveszélyes helyzet forrása lehet a megnövekedett féktáv és az elégtelen tapadás.
Négy évszakos gumi vásárlásakor fontos, hogy jó márka legyen (akiknek több a pénze fejlesztésre, és nem ronthatják a hírnevüket feltűnően rossz termékkel), és az is elsődleges szempont, hogy milyen autóra kerül. Amelyeken jól tudnak működni a négyévszakosok azok a kis-, maximum alsó-középkategóriájú, fronthajtásos, és viszonylag jó súlyelosztású, kezelhetőségű autók. Nagy teljesítményű, nagy tömegű autókra, főképp hátsókerékhajtásúakra nem valók.
További megszívlelendő dolog, hogy nem szabad a felső mérethatár felé választani a négy évszakosból, hanem a gyári eredeti szerelésű szériaméret az ideális az esetükben. Így igaz, hogy a nyári teljesítmény valamelyest csökken, viszont a téli teljesítményt támogatjuk. Ugyanis a téli mintázatú abroncsoknál előnyös, ha vékonyabb és „ballonosabb”, a nyári esetén jobb, ha szélesebb és „peresebb”, ezekkel is támogathatjuk adott időszakban a jobb tapadást (az alsó- felső határokat az adott autó gépkönyvében jelölt minimális és maximális gumiméretet tiszteletben tartva kell meghatározni).Azt is érdemes tudomásul venni, hogy azonos gyártótól, azonos minőségszinten, azonos méretben a négy évszakos abroncsok rendszerint drágábbak az évszakspecifikus abroncsoknál.
Jelenleg a négy évszakos abroncsok fejlesztésénél három irányelv szerint terveznek a gyártók:
Az alapeset a „nyárálló téligumi”, tehát a mintázat inkább a téli körülményekre optimalizált, és a gumikeverék olyan, hogy ne legyen túl lágy a meleg időszakban (ez a klasszikus tervezés).
Körülbelül hét éve jelent meg a “télálló nyárigumi”, ahol fordítva jártak el, a mintázat inkább nyárias, de télre is megfelelő részletmegoldásokkal, és a gumikeverék nem lesz rideg a hidegben. Ezt a gumifajtát az hívta életre, hogy Európában is egyre enyhébbek a telek, a havas-jeges útfelület helyett jellemzőbb az úgynevezett szürkeaszfalt, ami a tisztított, enyhén síkos téli útburkolatot jelenti (főképp városokban, fő útvonalakon, és nem a hegyekben).
És létezik olyan négy évszakos abroncs is, ami a nyárálló téliből indult ki, a gumikeveréke olyan, viszont a mintázata hibrid, a belső felén télies, a külső felén nyárias, amolyan fele-fele gumi.
Klasszikus “nyárálló téligumi” elvű négyévszakos abroncs
Az alaptapasztalat, hogy a nyárálló téli alapelvűek télen tényleg jobbak. A télálló nyári télen megszenvedett. A vegyes jó teljesítményt nyújtott minden évszakban, de míg a télálló nyári a nyári tulajdonságaiban több nyári gumit maga mögé utasított, a hibrid gumi nem szárnyalja túl az évszak specifikusokat (adott kategórián belül), viszont kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt. Mindezt a nagy gumitesztek (ADAC, Auto-, Motor und Sport, AutoBild) is alátámasztják, a márkás, jó minőségű négy évszakosok egyre jobban szerepelnek a gumitesztekben és egyes téli illetve nyári tulajdonságaikban már túl is tudják szárnyalni az évszakspecifikus abroncsokat.
Gazdaságosságról: a gumigyártók a 20 000 km futásteljesítményt mondják gazdaságossági határnak, ameddig jobban jön ki anyagilag az autós a négy évszakos gumigarnitúrával a két garnitúra évszakoshoz képest – a két garnitúra ugyan drágább, mint az egy négy évszakos, de ez utóbbi egy garnitúrája meg drágább, mint egy garnitúra azonos méretű/kategóriájú évszakos. A gumigyártók további ajánlása, hogy olyan felhasználók számára fejlesztettek, akik a fent említett úgynevezett szürkeaszfalt-zónában használják télen is a kocsijukat. A rendszeresen hegyekben, tisztítatlan utakon közlekedőknek, a magashegyekbe síelni járóknak továbbra is az évszakspecifikus abroncsok használatát javasolják.
Milyen a rossz négy évszakos?
Erről is van tapasztalat. A rossz négy évszakos nyáron csikorog a kanyarokban, induláskor könnyen elkapar, fellágyul a gumikeveréke, emiatt melegben kanyarban kúszik (ív külső irányba lemászik az ívről), gyors manővereknél nyúlósan viselkedik. Télen a rossz négy évszakosok a letaposott havon és a jeges felületeken adják fel, elkaparnak, nincs tapadásuk, nem tudnak kapaszkodni.
Összefoglalva azt mondhatjuk, hogy sajnos nem egy csúcsteljesítményű, multifunkciós abroncsot kapunk a négy évszakos jelzővel illetett termékek esetén, hanem egy olyan autógumit, amely teljesítménye sem a meleg, sem a hideg napokon nem ideális.
Mi befolyásolhatja az élettartamot?
A gumik állapota mind a gyártásukhoz felhasznált anyagtól, mind az Ön vezetési stílusától függ. A sportos elindulás, a hirtelen fékezések és az éles kanyarodás, ami próbára teszi a gumik tapadását, azt eredményezhetik, hogy nagyon gyorsan elkopnak a gumik, és előbb kell őket cserélni. Ezzel szemben az egyenletes és finomabb vezetési stílus lehetővé teszi, hogy akár több szezonon keresztül is használja őket.
Az abroncsok vásárlásakor és cseréjekor fontos, hogy az abroncs megfeleljen a jármű típusának és tömegének, és a futómű megfelelően legyen beállítva. Így a lehető legkisebb mértékre szorítható vissza az elhasználódás. Egy másik szempont, amire gyakran nem fordítanak kellő figyelmet az autósok, az a gumik megfelelő tárolása. Ne felejtse el, hogy a nedves helyiségben történő tartós tárolás, tartós napsütés vagy a szélsőséges hőmérsékleten történő tárolás mind befolyásolják a gumik állapotát!